piątek, 2 listopada 2012

IV Medytacja na 31 Niedzielę Zwykłą


(Mk 12,28b-34): Jeden z uczonych w Piśmie zbliżył się do Jezusa i zapytał Go: Które jest pierwsze ze wszystkich przykazań? Jezus odpowiedział: Pierwsze jest: Słuchaj, Izraelu, Pan Bóg nasz, Pan jest jeden. Będziesz miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem, całą swoją duszą, całym swoim umysłem i całą swoją mocą. Drugie jest to: Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego. Nie ma innego przykazania większego od tych. Rzekł Mu uczony w Piśmie: Bardzo dobrze, Nauczycielu, słusznieś powiedział, bo Jeden jest i nie ma innego prócz Niego. Miłować Go całym sercem, całym umysłem i całą mocą i miłować bliźniego jak siebie samego daleko więcej znaczy niż wszystkie całopalenia i ofiary. Jezus widząc, że rozumnie odpowiedział, rzekł do niego: Niedaleko jesteś od królestwa Bożego. I nikt już nie odważył się więcej Go pytać.

1 komentarz:

  1. (Mk 12,28b-34): „Miłować Go całym sercem, całym umysłem i całą mocą i miłować bliźniego jak siebie samego daleko więcej znaczy niż wszystkie całopalenia i ofiary. Jezus widząc, że rozumnie odpowiedział, rzekł do niego: Niedaleko jesteś od królestwa Bożego.” To spotkanie faryzeusza z Jezusem można odczytać jako spotkanie dwóch odmiennych sposobów podchodzenia do religii. Z jednej strony widzimy człowieka, którego życie religijne skupia się na dokładnym, skrupulatnym realizowaniu nakazów kultu, obrzędów, nabożeństw, ofiar, nakazów i zakazów, itd. Z drugiej strony stoi Jezus. On nie odrzuca kultu, ofiar i przykazań. On je doskonale wypełnia. Jest przecież miłością, a w tym wszystkim, co praktykuje faryzeusz – choć może czasami być ten fakt mocno zaciemniony – chodzi o miłość. Czuć w tej scenie zachwyt faryzeusza, który jakby dopiero teraz odkrywa to, co jest najistotniejsze. Tak bardzo urzeka go odpowiedź Jezusa, że jest w stanie zakwestionować to, co stanowiło treść jego życia: „wszystkie całopalenia i ofiary”. Tak, teraz już chce tylko miłować Boga i bliźniego. A to, czym żył jest ważne o tyle, o ile do tego prowadzi.

    OdpowiedzUsuń